27 oktober NUV Academy – Digitale innovatie in (magazine) publishing

Vorig artikel Volgend artikel
12-10-2015

5 innovaties die de ‘competitive edge’ bepalen van uitgeefmerken en media

De line-up is nu volledig. Ook Patrick de Laive van The Next Web presenteert diverse businesscases!

Key-note speaker

John-WilpersTijdens de Berlin Digital Innovation Summit en het Mediafacts Uitgeverscongres liet John Wilpers (VS) zijn publiek ademloos achter na zijn ‘pressure cooker’ presentatie van de wereldwijde innovatietrends voor mediabedrijven.

NUV Academy heeft John Wilpers uitgenodigd om vijf innovaties voor NUV-uitgevers te operationaliseren tijdens een verdiepende Engelstalige masterclass. Op inspirerende wijze  zal Wilpers inzicht bieden hoe uitgevers deze innovaties kunnen inzetten aan de hand van praktische inzichten en actuele mediacases, hier en daar aangevuld met inspiratie- en break-outsessies waarin deelnemers worden uitgedaagd om concrete acties te definiëren voor de eigen portfolio en werkprocessen. Een afrondende reality check biedt de deelnemers houvast om na te gaan in hoeverre de eigen bedrijfscultuur kansen biedt op succesvolle implementatie van de vijf behandelde innovatiethema’s van de dag.

Doel en niveau van de masterclass

Stap voor stap worden de deelnemers door de vijf innovatiethema’s geleid en krijgen ze praktische handvatten voor de operationalisering en implementatie ervan in de eigen uitgeefpraktijk. Deelnemers worden verondersteld op hoofdlijnen bekend te zijn met de innovatiethema’s maar hebben geen vergaande ervaring met de toepassing ervan. Voorbeelden, inspiratie, interactie en stapsgewijze benadering brengen de mogelijkheden tijdens deze masterclass daadwerkelijk dichterbij. Het profijt van deze Masterclass is het grootst wanneer medewerker(s) en management samen deelnemen.

John Wilpers (VS) is partner bij Innovation Media Consulting en auteur van het succesvolle ‘Innovations in Magazine Media World Report 2015-2016’.

Schrijf je nu in!

PRAKTISCH

Voor wie? Community-, marketing-, sales- en brandmanagers, productmanagers, uitgevers, (hoofd)redacteuren en productontwikkelaars in (magazine) uitgeefmediabedrijven
Wanneer? Dinsdag 27 oktober 2015, 9.45 – 18.00 uur
Waar?        Volkshotel, Amsterdam
Kosten?    NUV-leden betalen € 150,- excl. btw*; niet-leden betalen € 300,- excl. btw  (Betalings- en annuleringsvoorwaarden)
*GRATIS VOOR GPT- EN MVW-LIDBEDRIJVEN

PROGRAMMA

4 NUV Academy sprekers

Dagvoorzitter: Barent Momma (Managing Director van Bindinc. en GPT-bestuurslid)

09.45 Ontvangst en registratie
10.15 Welkom door de dagvoorzitter
10.30 Thema 1 Mobile publishing & (native) advertising
11.30 Pauze
11.45 Thema 2 Video publishing & (native) advertising
12.45 Lunch
13.45 Thema 3 Social/immediate media
14.45 Thema 4 Customer data: relevantie & risico’s
15.45 Pauze
16.15 Thema 5 Inspirerende businesscases uit het buitenland
17.15 Drinks and bites

Thema 1 Mobile publishing & (native) advertising

Mobiele apparaten zijn dominant in de contentconsumptie. Niet zelden realiseren publicaties meer dan 50% van hun bereik via mobiele apparaten. Mobiel succes is veel meer dan bestaande content aanpassen aan een kleiner scherm. Mobiele gebruikers verwachten verschillende soorten inhoud en interactie. Dit thema behandelt de toepassing van de basisregels in het mobiele ecosysteem en hoe uitgevers zich in het massale aanbod van digitale content kunnen onderscheiden. Over vraaggestuurde content/dienstenontwikkeling en de cruciale rol en toepassing van ‘native’ reclame in je verdienmodel. Centraal staat de vraag hoe er mobiel geld kan worden verdient. Maar eerst: Waar en hoe begin je? Hoe maak je een organisatie ‘digital and mobile first?

Break-outsessie: Mobile pubishing & native advertising

Deelnemers brainstormen over concrete mobiele uitgeeftoepassingen en delen de ideeën met elkaar.

Thema 2 Video publishing & (native) advertising

De enorme toename van mobiele apparaten heeft de explosie van videocontent veroorzaakt. Video zal in 2018 bijna 80% van het wereldwijde bereik voor zijn rekening nemen. Video leidt tot 88% langere bezoektijden, wordt 1200% meer gedeeld dan berichten met een links en tekst, levert 800% meer conversie op dan tekstpagina’s en 64% meer verkoop. Zonder video overleeft een uitgever niet in de 21ste eeuw. Maar hoe komen we van een text georiënteerde organisatie naar een videomediabedrijf en wat zijn kritische succesfactoren qua organisatie, workflow, personeel, apparatuur, verkoop enzovoort? Hoe zit het met kostenbeheersing en het terugverdienen van investeringen? En wat is de impact is van streaming video zoals Periscope en Meerkat. En wederom speelt native reclame een rol.

Inspiratiesessie: Van uitgever naar media channel exploitant

Jennifer Feaster (CEO Illuminata Nederland) kleurt het thema verder in met tips en tricks om videocontent te produceren en vermarkten. Jennifer stond mede aan de wieg van ‘Uitzending gemist’ en andere media-innovaties bij de omroepen. Via video on demand, iPhone-apps en YouTube ontdekte ze de wereld van MultiChannelNetworks(MCN). Illuminata is een global MCN Incubator en ondersteunt media bij de inrichting van een eigen MCN. Jennifer laat zien aan de hand van voorbeelden zien waar kansen voor uitgevers liggen om een eigen MCN te starten. Ze presenteert een casestudy aan de hand waarvan ze stap voor stap inzichtelijk maakt hoe je een eigen YouTube-kanaal van de grond tilt.

Thema 3 Social/immediate media

Social media zijn het primaire kanaal om naar websites te gaan. Voor sommige grote tijdschriftmerken is zelfs 80% van het verkeer afkomstig van sociale media, met name Facebook. Onderwerp in dit thema is hoe je als uitgever de verschillende social media platforms inzet en aanstuurt. Aan de hand van uitgeef voorbeelden krijgen de deelnemers inzicht in succesvolle platformstrategieën en best practices. Welke tools staan uitgevers ter beschikking om hun content of het product van hun adverteerder via social media te promoten en conversie te verbeteren.

Inspiratiesessie: Potentie van de social influencer

Eugène Hendrikx, Head of Talent Central Europe DIVIMOVE. DIVIMOVE is een Berlijns digitaal mediabedrijf dat met meer dan 1750 talenten Europa’s grootste talentennetwerk is dat meer dan 1,4 miljard videoweergaven per maand genereert in Nederland, Spanje, Duitsland, Italië, Frankrijk en Polen. Het bedrijf ontwikkelt de het talent van sociaal influencers en koppelt hen aan merken en maatwerkcampagnes. In deze inspiratiesessie gaat het over de rol, skills en eigenschappen van social influencers en over het binden van talent aan je organisatie en over het de succesfactoren voor de ontwikkeling van een social platform. Dat doet Eugène aan de hand van de ontwikkeling van Nederlands talenten die ongekende hoge bereikscijfers weten te scoren in binnen- en buitenland.

Thema 4 Customer data: relevantie & risico’s

Dit thema behandelt de inzet van data als basis voor strategische en tactische beslissingen. Mediabedrijven die een data-georiënteerde organisatie weten neer te zetten, realiseren exponentieel grotere marktaandelen dan voorheen. De techniek stelt ons voor het eerst in staat om systematisch data te verzamelen en te analyseren voor productontwikkeling en -promotie, om conversie te vergroten en om de adverteerderspropositie effectiever te laten ‘landen’. Zo genoemde ‘first party data’ zijn onmisbaar voor de ontwikkeling van gepersonaliseerde producten en diensten. John behandelt de succes- en risicofactoren die bepalend zijn voor een effectieve data-gestuurd uitgeefproces. Dat gaat om het gebruiken van relevante en betrouwbare data maar ook over de inrichting van de uitgeeforganisatie, besluitvormingsstructuren, werkprocessen en de skillset die nodig is. 

Thema 5 Inspirerende businesscases in het buitenland

Tot slot willen we de deelnemers inspireren daadwerkelijk met innovatie van hun business aan de slag te gaan. Inspirerende cases van succesvolle uitgeefinnovatie passeren de revue.

Inspiratiesessie: TNW Index product

Patrick de Laive is medeoprichter van The Next Web, wereldwijd bekend om hun invloedrijke mediaplatform ‘thenextweb.com‘ en ‘The Next Web Conference’. The Next Web staat als enige Nederlandse bedrijf in de top 10 van grootste webpublicaties wereldwijd. Patrick is een innovatieve, resultaatgerichte marketeer en heeft met succes ook andere online services opgezet, zoals index.co, pr.co en twittercounter.com. Patrick heeft een Master in Business Economics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is mentor bij verschillende business accelerators. Hoe blijf je als platform/merk on top en behoud je die stijgende lijn in je business? The Next Web bedenkt en realiseert met bewezen succes nieuwe, techgeoriënteerde businessmodellen die passen in de nieuwe wereld van het internet. In deze sessie deelt Patrick zijn ideeën op het gebied van uitgeven en technologie.

INSCHRIJVEN & INFORMATIE

Schrijf je nu in! klik hier

Voor meer informatie: Linda Wit, telefoon 020 – 4309150.

Onderwerpen
    sluiten