NUV adviseert uitgevers beter te informeren over gebruik advertentiecookies

Vorig artikel Volgend artikel
28-04-2011

Op 17 mei 2011 vindt in de Tweede Kamer een overleg plaats over een aantal aanpassingen van de Telecomwet die noodzakelijk zijn vanwege een Europese richtlijn. Een belangrijk onderdeel daarvan is de zogeheten ‘cookiebepaling’. Cookies zijn kleine tekstbestandjes die op de computer van een gebruiker worden geplaatst en die informatie ‘onthouden’, zoals wachtwoorden, winkelmandjes, taalvoorkeuren en eerder bezochte websites. Uit die eerder bezochte websites kan een adverteerder afleiden welke interesses een webgebruiker vermoedelijk heeft en op basis daarvan advertenties tonen die daarbij aansluiten.

De Europese richtlijn schrijft voor dat voor het plaatsen van cookies toestemming moet zijn verkregen en dat de webbezoeker vooraf is geïnformeerd over dat gebruik. De vorm waarin dit moet gebeuren moet door de Nederlandse wetgever nog worden ingekleurd, maar duidelijk is al wel dat deze wettelijke verplichtingen vooral rusten op de ‘plaatser’ van cookies, meestal adverteerders en niet op de website eigenaar/uitgever.

Ondanks dit komen vanuit belangenorganisaties van gebruikers, enkele Kamerleden en het Instituut voor Informatierecht de laatste tijd signalen dat ook uitgevers/website-eigenaren hun bezoekers veel beter zouden moeten informeren over het gebruik van advertentiecookies. Voor een gebruiker is het volgens hen te verwarrend wanneer hij informatie over gerichte advertenties op een website alleen kan vinden bij de aanbieders van die advertenties, maar niets terug kan vinden op de website zelf.

Dit signaal past in deze tijd waarin bedrijven steeds meer prioriteit geven aan transparantie over privacy. Browseraanbieders hebben dit bijvoorbeeld ook opgepakt en zij komen nu een voor een met speciale ‘do not track’ buttons die de gebruiker controle teruggeven. Uitgevers zouden niet achter moeten blijven, alleen maar omdat er geen wettelijke verplichting is.

Op dit moment is informatie over cookies meestal alleen te vinden in privacystatements, waarnaar wordt verwezen in de footer van een website. De gebruiker moet er dus echt naar op zoek zijn. Bovendien zijn de teksten nu vaak opgesteld door juristen en daardoor niet altijd eenvoudig leesbaar voor de gemiddelde bezoeker. Dan ligt het verwijt op de loer dat het kennelijk niet de bedoeling is dat de bezoeker de cookie-/privacyinformatie werkelijk leest en dat website-eigenaren niets meer doen dan zij strikt verplicht zijn.

Het NUV adviseert uitgevers dan ook om zo transparant mogelijk te zijn over privacygerelateerde issues zoals het gebruik van advertentiecookies. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manier:

  • Op een duidelijk zichtbare plek (bij voorkeur boven de ‘vouwlijn’ van de site wordt een button geplaatst met het woord ‘cookiebeleid’ of ‘cookiepolicy’.
  •  Na het klikken op die button verschijnt een pagina met informatie over gebruik van cookies in begrijpelijk Nederlands. Algemene teksten over cookies kunnen worden overgenomen van de website Your Online Choices of er kan worden gelinkt naar die site. Het specifieke bedrijfsbeleid zal wel afzonderlijk toegelicht moeten worden, waarbij ook het doel van het plaatsen van cookies vermeld zou moeten worden: bijvoorbeeld het financieren van de website, die daardoor gratis/tegen een geringe betaling kan worden aangeboden.
  •  De informatie over gebruik van cookies bevat een mededeling dat de gebruiker zich op elk moment kan aan- en afmelden voor online behavioral advertising, zowel door het aanpassen van zijn browserinstellingen (bij voorkeur met een uitleg hoe dat per browser werkt) als via de pagina met advertentievoorkeuren van Your Online Choices. Hier heeft de gebruiker de keuze zijn voorkeur in te stellen voor alle bedrijven tegelijk of per bedrijf afzonderlijk en hij kan deze keuze op elk gewenst moment wijzigen.
Onderwerpen
    sluiten