Vaders Voor Lezen voorleesservice

Vorig artikel Volgend artikel
11-06-2014

Ouders van jonge kinderen vinden (voor)lezen de belangrijkste activiteit voor de ontwikkeling van hun kind, belangrijker dan bijvoorbeeld buiten spelen, knutselen en met speelgoed spelen. Toch schiet het verhaaltje voor het slapengaan er in veel gezinnen bij in. Vooral vaders pakken die rol in de opvoeding weinig, 20 procent van de vaders leest zelfs nooit voor. 14 procent van de vaders geeft aan dat zij thuis van beide ouders het meeste met de leesopvoeding bezig zijn, tegen 61 procent van de moeders. Dat blijkt uit recent onderzoek van GfK onder 1.000 ouders, in opdracht van KVB-SMB.

Een op de vijf vaders beschouwt de leesopvoeding van hun kinderen geheel als taak voor de moeder. Reden voor de Leescoalitie om vaders op te roepen om van Vaderdag een Voorleesdag te maken. De rol van de vader blijkt namelijk heel belangrijk bij de leesopvoeding. Uit eerder onderzoek blijkt dat kinderen tussen de 7 en 15 jaar die hun vader met een boek zien, zelf ook vaker een boek lezen. Juist omdat vaders over het algemeen minder vaak lezen, maakt het mogelijk meer indruk als ze hier tijd voor vrijmaken.

Vaders Voor Lezen voorleesservice

De twee jaar durende campagne Vaders Voor Lezen, georganiseerd door de Leescoalitie, moedigt vaders aan om vaker voor te lezen. Om zo veel mogelijk vaders te bereiken, start op 12 september 2014 de Vaders Voor Lezen voorleesservice voor bedrijven en (overheids)organisaties. Door gebruik te maken van de voorleesservice ontvangt een werkgever een jaar lang iedere maand voorleesmateriaal om te verspreiden onder werknemers. Zo moedigt de Leescoalitie vaders ook via hun werkgevers aan om thuis voor te lezen, niet alleen op Vaderdag.

Meer informatie over de campagne is hier te vinden.

Het volledige onderzoek, met daarin ook informatie over koop-, leen- en leesgedrag van ouders, is vanaf september 2014 online beschikbaar.

Onderwerpen
    sluiten