Inleiding

Acquisitiefraude is het op misleidende wijze sluiten van overeenkomsten op basis waarvan bijvoorbeeld advertenties in tijdschriften worden geplaatst, of bedrijfsgegevens op een internetsite. Ook komt het voor dat facturen worden verstuurd voor bepaalde diensten, zoals het plaatsen van advertenties, waarvoor geen opdracht is verstrekt en die soms zelfs nooit zijn verleend (zogenaamde spookfacturen). De schade voor het bedrijfsleven als gevolg van deze hardnekkige vorm van fraude bedraagt circa 400 miljoen euro per jaar. Uitgevers kunnen zelf het slachtoffer worden van acquisitiefraude. Daarnaast kan acquisitiefraude het betrouwbare imago van de uitgeefsector schaden.

Standpunt

Het NUV is van mening dat vertrouwen in het zakelijke verkeer essentieel is en zet zich daarom in voor het bestrijden van acquisitiefraude. NUV-leden houden zich aan bepaalde regels om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van uitgaven inzichtelijk en controleerbaar is. Daarnaast informeert het NUV zijn leden actief over actuele fraudegevallen. Het NUV onderhoudt nauwe contacten met de Fraudehelpdesk, de nationale helpdesk voor vragen en meldingen over fraude.

Achtergrondinformatie

Fraudegevallen

Het NUV heeft nauw contact met de Fraudehelpdesk. Deze organisatie is opgericht om acquisitiefraude te bestrijden. Bij de Fraudehelpdesk kunt u concrete fraudegevallen, of vermoedens daarvan, melden. Ook kunt u er terecht voor een overzicht van actuele spooknota’s en phishingmails.

Contactpersoon

Cecilia van Dalen, Secretaris vaksecretariaat Economische en Juridische Zaken bij het NUV. Aandachtsgebieden: acquisitiefraude, betalingsverkeer, branchedata, btw, duurzaamheid, Werkkostenregeling.

Cecilia van Dalen
Secretaris vaksecretariaat Economische en Juridische Zakencecilia.vandalen@nuv.nl020 - 43 09 150

Voornaamste aandachtsgebieden

acquisitiefraude, betalingsverkeer, branchedata, duurzaamheid, Werkkostenregeling

Niet gevonden wat u zocht?

Zoek in dit onderwerp
Onderwerpen
    sluiten